2007/09/19

Är jag skör, eller bara jävligt klantig?

Jaha. Då var jag lite småskadad. Igen. Klättrade en rolig 6b, som är mitt nya projekt, för nästan två veckor sedan och gjorde ett skojigt move som inte var så bra för högeraxeln. Efter det har det gjort lite småont, eller nä, det har faktiskt till och ifrån gjort riktigt ont. Idag fick naprapaten kolla på det och hans dom var att jag skadat två senor som stabiliserar axeln. Stön. Ingen hård träning på ett tag med andra ord.
Sedan jag började klättra har jag:
Stukat foten: Landade lite snett när jag hoppade ner från boulderväggen. Det tog 18 månader innan den slutade göra ont och jag har fortfarande en skön svullnad över ledbanden.
Skadat vänsteraxeln: Okej. Man ska inte köra ett pass yoga och sen ett pass klättring när man är förkyld. Då tar kroppen stryk. Axeln pajade totalt och det tog tre månader av sjukgymnastik innan jag kunde börja klättra igen.
Fått en bursit i vänster armbåge: Samtidigt som jag skadade vänsteraxeln. Bursit gör ONT.
Dragit ut ledbanden i fingrarna: Högerhanden fick sig en kyss när jag gick på en alldeles för svår led och tappade fotfästet när jag hängde i en tvåfickerpocket. Snap! sa det. Någon månader utan klättring och sen massor av träning med en liten boll.
Skadat högeraxeln: Den senaste skadan. Usch.

Nu blir det försiktig och lugn klättring bara för att hålla igång. Jag som var på väg att ta ett språng i min utveckling upp till 6b.


3 kommentarer:

Michael sa...

det är nog den frågan vi alla ställer oss i dessa tider!
Krya på dig!

Anonym sa...

Herregud!

Inse att du behover mangdtraning! Dvs massor av klattring pa en niva du beharskar. Det ar det som starker senor och muskler. Jamfor med en lopare. De springer inte intervaller i tavlingstempo varje dag utan de matar distans for att kroppen ska klara den harda intervalltraningen.

Din kropp forsoker ju desperat varna dig for att den inte ar redo for vad du utsatte den for. Sluta innan du skadar dig sa att du inte kan klattra over huvudtaget!

Oscar

klätterapan sa...

Oscar: Jag kanske ska förtydliga att de här skadorna är utspridda på nästan tre år. Det är inte så att jag lider av alla skadorna samtidigt.

men mängdträning är det enda jag gör för tillfället. ;0)